Katalogforord "Møte" Hå gamle Prestegard 2002 Av Eva Wathne
Solveig Aalbergs utstilling har tittelen „Møte“ og består av vertikale, 2-delte verk. Den ene delen er en ensfarget, vevd tekstil i ulike farger som rød, azur, grønn, og sitron. Den andre delen er lett og lys i ulike grå og hvite nyanser med broderte mønster. Virkemidlene er kontrollerte og beherskede, enkle, men samtidig visuelt sterke. Gjennom ”møter” oppstår kommunikasjon, dialoger og samspill eller kontraster. Ut av dette kan komme nye opplevelser, kanskje en ny helhet, eller som her også nye rom. Den dualismen flatene utgjør sammen skaper både en balansert og en uventet virkning fordi det helhetlige uttrykket er så sterkt i utgangspunktet. De to billedflatene har en balanse i den ene delens fargesterke stramhet og ro mot den andres lyse rastløshet. Den vevde, fargesterke flaten signaliserer trygghet og konsentrasjon ved en gjennomtenkt oppbygging. Beherskelse og ensartethet, men også dybde og intensitet kommer fram i den møysommelig oppbygde vevflaten med renning i hamp, innslag av lin og bomull og vevd i toskaft. Tiden, den jevne rytmen, det statiske eller den styrke roen gir oss preger disse fargedelene. I dialog med disse står den like naturlige ”urodelen”. Som en ertelysten, uoppdragen fetter eller som en mer usikker, søkende kusine, skaper de et ledigere tempo sprunget ut av broderier på lerret. Kanskje noen hastige assosiasjoner. Uttrykket bærer mer preg av uro og energi eller hastig prøving og feiling. Som barndommens border med ønsket om å lage noe som er perfekt, men som gjerne blir urolig, uordentlig og til tider kaotisk. Støy og liv i det stramme scenebildet framkommer ved at flatene her ikke bygges opp som i en vev, men bearbeides mer spontant med symaskin eller håndsøm. Linjene syes direkte på ubleket lerret som er laminert sammen i mange lag med bindemiddel.
Vevd dybde polemiserer med hvite flater. Tar vi bort den ene delen, mister den andre noe av sin uttrykkskraft. Gi deg tid og se at det likevel ikke er så enkelt. Det spontane finnes ikke bare i lerretsflatene og det sindige ikke kun i det vevde.
Ved ei gjennomtenkt sammensetning av farge, materiale, teknikk og linjer makter Solveig Aalberg balansen med å få mye ut av det enkle.