SOLVEIG AALBERG
  • home
  • news
  • works
    • - continuum
    • - Layer
    • - Energy lines
    • - Passing through
    • - Constant and variable
    • - Meeting
    • - works on paper
    • - Polyphoni (ram galleri)
    • - Transitions
  • public art
    • - Nesbru Bo - og Omsorgssenter
    • - Røyken kirke
    • - Vardåsen kirke
    • - Skien fritidspark
    • - Ålesund sykehus
    • - Holmlia kirke
    • - Statsarkivet, Kongsberg
    • - Asker kulturhus
    • - Kapellet Bærum sykehus
    • - Kommunegården i Bærum
    • - Buskerud energy
    • - Rælingen v.g. skole
    • - kurator KORO
  • church textiles
  • publications
  • texts
    • - Anne Karin Jortveit / continuum
    • - Gudrun Eidsvik / Trafo Kh
    • - GMS / Trafo Kh
    • - Eva Wathne / Hå
    • - Lars Elton / Akershus Ks
    • - Anne Myklebust / Kyoto
    • - Liv Klakegg Dahlin / Ram
    • - Marit Gulbrandsen / Kunstnerforbundet
  • about
    • - cv
    • - cv english
  • contact
  • home
  • news
  • works
    • - continuum
    • - Layer
    • - Energy lines
    • - Passing through
    • - Constant and variable
    • - Meeting
    • - works on paper
    • - Polyphoni (ram galleri)
    • - Transitions
  • public art
    • - Nesbru Bo - og Omsorgssenter
    • - Røyken kirke
    • - Vardåsen kirke
    • - Skien fritidspark
    • - Ålesund sykehus
    • - Holmlia kirke
    • - Statsarkivet, Kongsberg
    • - Asker kulturhus
    • - Kapellet Bærum sykehus
    • - Kommunegården i Bærum
    • - Buskerud energy
    • - Rælingen v.g. skole
    • - kurator KORO
  • church textiles
  • publications
  • texts
    • - Anne Karin Jortveit / continuum
    • - Gudrun Eidsvik / Trafo Kh
    • - GMS / Trafo Kh
    • - Eva Wathne / Hå
    • - Lars Elton / Akershus Ks
    • - Anne Myklebust / Kyoto
    • - Liv Klakegg Dahlin / Ram
    • - Marit Gulbrandsen / Kunstnerforbundet
  • about
    • - cv
    • - cv english
  • contact
SOLVEIG AALBERG
sol-aa(at)online.no
+47 404 55 324


church textiles

RØYKEN KIRKE
ANTEPENDIUM, MESSEHAKLER OG STOLAER

Røyken kirke ble bygget i 1229 i mur materiale. Kirkerommet er utformet som langkirke, dvs at alle sitteplasser er vendt mot alteret. Altertavlen utgjør som jeg ser det det sterkeste visuelle grepet i rommet. De røde felt som visuelt utgjør skillet mellom illustrasjonene på tavlen gjør altertavlen poengtert og tydelig. Bildene i altertavlen er utført i middelalderens  stil, klart fortellende.Rommet forøvrig inneholder et vell av detaljer, som ornamentene malt på veggene, den sorte prekestolen, døpefonten i stein .Kirken forteller en historie som strekker seg over mange århundrer ved at ulike deler i interiøret er anskaffet til ulik tid. Kirkerommet har mange kvaliteter som jeg synes det er fint å følge opp i messehaklene. Typisk for middellalderen var å framstille symboler og hendelser fra bibelen i en fortellende stil. Jeg velger å beholde denne fortellende stilen. Samtidig er det i dette detaljrike kirkerommet først og fremst de liturgiske fargene som blir viktige.Messehaklene skal være med på å fortelle menigheten om kirkeåret på visuelt vis, og inneha symboler som skal bidra til å gjøre ordet levende.
SYMBOLER: 
I dette rommet mener jeg det er riktig å ikke abstrahere symbolene for mye. Det skal være tydelig at det er en due, en tornekrone. Samtidig synes jeg det er fint å bruke formløsninger fra elementer i kirkerommet. Som duen over prekestolen, borden på døpefonten, akantusrankene på altertavlen og vigselskorsene. Messehaklenes stripeopdeling er inspirert av altertavlens ruteoppdeling. 

​
​
​FARGER: 

Jeg har prøvd ut mange røde violette farger. Fargene er prøvd ut i ulikt lysinnfall i kirkerommet for å finne de ultimate fargene for akkurat Røyken kirke. 
Å finne riktig fargedybde og grad av fargeintensitet har vært en spennende utfordring.
TEKNIKK OG MATERIALER.
Jeg har valgt ull og silke fordi dette gir en kvalitet som har et eget lys-skinn, får et fint fall, har en tyngde i uttrykket og samtidig en letthet. Ull og silke trekker godt til seg 
fargestoff. Jeg farger selv i eget fargeri med kjemiske farger fra Zenit. Disse fargene har god våt- og lys-ekthet.. Jeg har eksperimentert med ulike teknikker for å komme fram til en kvalitet som gir stoffet et godt fall og en tyngde samtidig som det er lett og godt å bære. 
Samtidig har jeg kommet fram til bindemønster i veven som gjør det mulig å brodere på stoffet slik at stoff og symbolenes utførelse i broderi/ sting teknikk blir en helhet. Å tilføre sting på stoffet etter at stoffet er ferdigvevet gir en fri arbeidsmetode og et ledig 
uttrykk. Broderiene/stingene utføres med silketråd. I partier benytter sølv-tråd og gull-tråd. 
Messehaklene er fóret med thaisilke og med et mellomfór i silkeorganza. Mønsteret har en god passform som gjør at hakelen sitter fint over skuldrene.Skuldersømmene forsterkes med usynlige bånd. Stolaene er fores med thaisilke og et stivere mellomfor. All montering er utført for hånd av skredder Anni Hagen. 
​

vardåsen Kirke
antependium og messehakel


Verkene  på dette nettstedet  er beskyttet etter lov om opphavsrett.  Bruk
av verkene  forutsetter hjemmel i lov eller samtykke fra rettighetshaveren.
All rights reserved  ©Solveig Aalberg / BONO

  • home
  • news
  • works
    • - continuum
    • - Layer
    • - Energy lines
    • - Passing through
    • - Constant and variable
    • - Meeting
    • - works on paper
    • - Polyphoni (ram galleri)
    • - Transitions
  • public art
    • - Nesbru Bo - og Omsorgssenter
    • - Røyken kirke
    • - Vardåsen kirke
    • - Skien fritidspark
    • - Ålesund sykehus
    • - Holmlia kirke
    • - Statsarkivet, Kongsberg
    • - Asker kulturhus
    • - Kapellet Bærum sykehus
    • - Kommunegården i Bærum
    • - Buskerud energy
    • - Rælingen v.g. skole
    • - kurator KORO
  • church textiles
  • publications
  • texts
    • - Anne Karin Jortveit / continuum
    • - Gudrun Eidsvik / Trafo Kh
    • - GMS / Trafo Kh
    • - Eva Wathne / Hå
    • - Lars Elton / Akershus Ks
    • - Anne Myklebust / Kyoto
    • - Liv Klakegg Dahlin / Ram
    • - Marit Gulbrandsen / Kunstnerforbundet
  • about
    • - cv
    • - cv english
  • contact